wtorek, 6 listopada 2012

Piernik dyniowy

Być może macie już dość dyni, która pewnie mocno wyeksploatowała w ostatnim czasie większość waszych kubków smakowych. Ja zrobiłam gładkie wejście w sezon piernika, właśnie z udziałem tego jesiennego warzywa. Piernik z dynią jest przyjemnie wilgotnym ciastem, które aż prosi się o suszoną żurawinę lub inne bakaliowe dodatki. (Ja miałam ową żurawinę dodać, ale w ferworze dyskusji podczas mieszania, zapomniałam…)


Dynia jednak dyni nie równa. Na świecie jest aż 760 różnych jej rodzajów. W Polsce oprócz dyni zwyczajnej, najbardziej powszechnej, która może być używana do wszystkiego, mamy przynajmniej 3 inne dostępne gatunki, każdy o nieco innym przeznaczeniu. Ja wykorzystałam dynię hokkaido o charakterystycznej intensywnie pomarańczowej skórce. Jest bardzo miękka nawet na surowo, idealna do faszerowania i zapiekania, duszenia i pieczenia. Dynia piżmowa o maczugowatym kształcie i jasno żółtym kolorze ze względu na słodki smak często trafia pod nóż cukierników, a zielona dynia Ambar zwłaszcza do zup i sałatek. 

Piernik dyniowy

1 szklanka puree z dyni
2 szklanki mąki pszennej
¾ szklanki cukru
¾ szklanki brązowego cukru
4 jajka medium
1 szklanka oleju
1 łyżka przyprawy do piernika (lub waszej mieszanki zimowych przypraw: cynamonu, imbiru, kardamonu, goździków, anyżu)
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody oczyszczonej
100 g żurawiny lub bakalii
cukier puder do posypania


Rozgrzej piekarnik do 180C. Rozkłóć jaja, połącz z olejem cukrem i dodaj puree z dyni. (Wystarczy ją zblendować). Sypkie składniki (mąka, soda, proszek do pieczenia, przyprawy) wymieszaj w osobnej misce. Dodaj masę do zawartości drugiego naczynia wymieszaj razem z żurawiną lub bakaliami. Prostokątną formę o wymiarach 37x22 cm wyłóż papierem do pieczenia. Wylej ciasto i piecz ok. 50 minut.

Więcej dyniowych przepisów można znaleźć w magazynie Polska Gotuje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...